Friday, May 18, 2012

Follow-Up on 'Ex-Gay' Story

Some weeks ago I wrote here about Dr Spitzer, a noted US psychiatrist who penned many years ago a study ostensibly showing that it is possible to change the sexual orientation of homosexual people who wish to do so. His work has since been used by mostly religious fundamentalists for blaming gay people to be what and who they are, and for suggesting myriad bogus conversion schemes (all condemned by professional psychiatric and psychological associations the world all over etc.).

Dr Spitzer noted in an interview that he thinks he misinterpreted what 'ex-gay' homosexuals he interviewed for the purpose of the study told him. There was a big outcry over this. Spitzer claimed that he tried to retract his study but the Archives of Sexual Behavior where he published his work allegedly refused to do so. The Editor of said journal says that that ain't exactly how it happened, but be that as it may, in today's New York Times Spitzer declares in an interview that he has written a Letter to the Editor of the Archives of Sexual Behavior denouncing his own work and that this letter would be published in said journal. A draft of the letter has been leaked some time ago. It ends with an apology to the gay community for the harm done to the gay community by his study's baseless support of 'reparative therapy' for homosexuality.

It takes courage to admit that one is mistaken.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Certainty is not a defensible standard for policy making in the context of assisted dying

I mentioned in a Bioethics editorial a while ago that new frontiers are opening in the assisted dying debate. As an increasing number of...